Thijs Ploegmakers (DJ Adaro): ‘Blijf trouw aan jezelf’

vr 19 apr, 17:05 Interview
Foto: Thomas Segers
Afbeelding

Thijs Ploegmakers timmert al meer dan twintig jaar aan de weg in de muziek. Als Adaro en als de helft van het gemaskerde duo Gunz for Hire is hij een grote naam in de hardstyle-wereld. Hij reist stad en land af voor optredens, zelfs tot in Australië, de VS en Chili. Thijs vertelt in de nieuwe Bedrijvig-rubriek ‘Het Verhaal’ hoe hij heeft geleerd wat hij wel en vooral niet moet doen om het zware DJ-leven vol te houden. “Ik heb geleerd wanneer ik gas terug moet nemen.”

Het begin
“Ik was al van jongs af aan met muziek bezig. Als kind volgde ik pianoles en ik was altijd geobsedeerd door muziek. Toen midden jaren negentig de house- en gabbertijd aanbrak, werd ik door die muziek gegrepen. Wekelijks ging ik op pad om in het hele land party’s te bezoeken. Ik was vooral geïnteresseerd in hoe die muziek wordt gemaakt. En dat ben ik vervolgens zelf gaan doen. Eerst met simpele computerprogrammaatjes, later met steeds professionelere apparatuur. Bekenden leerden mij hoe het werkte. Het besef dat ik mijn brood kon gaan verdienen als DJ ontstond geleidelijk. Ik kom uit een ondernemersgezin - mijn vader heeft een kapperszaak - waarbij ik altijd geleerd heb dat je moet werken voor je geld. Eerst was hij sceptisch. Vanaf het moment dat mijn vader zag dat er weldegelijk geld mee valt te verdienen, heeft hij mij volledig gesteund.”

Top 40-hit
“Alle inspanningen resulteerden rond 2001 in mijn eerste release, een tranceplaat. Dat deed ik samen met een vriend. Met nog een andere vriend erbij maakten we onder de naam Driftwood voor de grap een dancenummer, genaamd Freeloader. Het werd in 2002 een groot succes en kwam zelfs in de Top 40 terecht. Het was te gek om op de radio te horen dat Jeroen van Inkel je plaat aankondigt, of dat de videoclip werd uitgezonden op The Box. Freeloader werd ook buiten Nederland een grote dancehit en bereikte onder meer in Duitsland, België en Engeland de hitlijsten. Het waren allemaal dromen die in korte tijd uitkwamen.”

Hardstyle
“Na het hitsucces van Driftwood gingen we ieder onze eigen eigen weg, maar het smaakte naar neer. Op technisch gebied had ik nog het nodige te leren. Toen heb ik mezelf een paar jaar ‘opgesloten’ om alles eigen te maken. Ik woonde destijds nog thuis. Mijn vader liet mij mijn gang gaan, op één voorwaarde: dat ik in de leer ging om kapper te worden. Dat vond ik helemaal niks, maar dat gaf mij wel een drive om extra hard te werken aan hetgeen ik wél leuk vond: muziek maken. Vervolgens ben ik me, mede op advies van collega-DJ’s, op hardstyle gaan concentreren. Nét toen ik mijn opleiding afrondde brak ik door als hardstyle-dj.”

Doorbraak
“Het was voor mij zaak om bij een label terecht te komen. Via Ran-D kwam ik als DJ Adaro terecht bij A2 Records. Een hele belangrijke stap was dat grote namen als Headhunterz mijn platen ging draaien, ook op grote party’s. Dan kom om je opeens in de picture te staan. Wat mijn geluk was: ik maakte een rauwere versie van hardstyle, die precies op dat moment in raakte.”

Trouw aan jezelf
“Ik ben meer dan fulltime in de studio te vinden, maar dat voelt niet als werk. Ik probeer zo breed mogelijk te produceren, en mijn smaak en gevoel te volgen. Mijn hart ligt bij muziek in het algemeen: ik luister bijna alles. Alleen heb ik sinds mijn gabbertijd een speciale plek in mijn hart voor harde muziek. Vooral door sociale media verandert de markt tegenwoordig veel sneller. Ga je daarin mee? En zo ja, hoe? Je hebt met een bepaalde sound een fanbase opgebouwd; die kun je niet ineens veranderen. Je moet ook trouw aan jezelf blijven.”

Teamplayer
“Op dit moment treed ik een tot drie keer per week op. Dat doe ik als DJ Adaro en – samen met Ran-D - als Gunz for Hire. Dat betekent twee keer zoveel werk als het gaat om muziek maken en boekingen. Ik heb veel contact met Ran-D, zowel via Facetime als in de studio. We zijn ook elkaars klankbord voor soloplaten. Ik ben sowieso een echte teamplayer, en werk veel samen met jonge talenten. Die houden mij ook fris qua denkwijzen en muziek, want ze zijn op een heel ander moment begonnen met produceren, met andere technieken.”

TikTok en Instagram
“Social media is tegenwoordig heel belangrijk. Het aantal volgens is voor boekers bijna net zo belangrijk als de muziek. Ik zit op Instagram en TikTok. Als mensen mij DM’etjes sturen na een nieuwe plaat, daar krijg ik heel veel positieve energie van. Alle DM’s beantwoord ik overigens zelf. Als ik het druk heb helpt mijn management wel met het bijhouden van de accounts. Ze helpen mij ook bij het bepalen van strategieën, het maken van promotieplannen en bedenken hoe ik verder kan komen in mijn carrière.”

Gas terugnemen
“Het DJ-leven is ongezond. Ik leef vaak ’s nachts en reis veel, soms met jetlags. Ik probeer daarom goed te slapen en doordeweeks te sporten. Ik loop veel en doe aan boksen. Na optredens blijf doorgaans niet lang hangen, hooguit alleen om naar andere DJ’s te kijken. Ik heb nooit gedronken, van alcohol houd ik niet. En de muziek, dat is mijn drugs. In het verleden heb ik fysieke klachten gehad door stress. Een burn-out voorkom ik door minder boekingen aan te nemen op het moment dat ik merk dat de druk te hoog wordt. Ik heb geleerd wanneer ik gas terug moet nemen.”

Geschiedenis schrijven
“Ik ben gedrevener dan ooit en wil vooral internationaal nog groter worden. Ik wil muziek blijven maken die dichtbij mijn hart ligt, maar tegelijkertijd ook de streamingsgetallen zien groeien. Ooit nog een keer een Top 40-hit scoren is met hardstyle niet mogelijk, maar is zeker een droom. Ik heb er nu echter de tijd niet voor. Maar het allermooiste vind ik om nummers te maken die de tijd overleven en onderdeel worden van de hardstyle-geschiedenis. Er is niets mooiers om te zien dat een nummer van twaalf jaar oud nog steeds leeft onder het publiek. Daar doe ik het voor.”

Afbeelding
Afbeelding