Gemeente, politie en ZLTO zetten in op veilig buitengebied

wo 24 jun, 13:59 Algemeen
Foto:
Afbeelding

Gemeente Maashorst heeft op 23 juni samen met de politie, Platform Veilig Ondernemen (PVO) en Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) een actiedag gehouden in het buitengebied. Tijdens de actie werden ongeveer veertig agrarische bedrijven en locaties bezocht.

De actiedag stond in het teken van het vergroten van de weerbaarheid van ondernemers tegen criminaliteit. Het buitengebied geldt als een kwetsbare omgeving vanwege leegstaande stallen en schuren, de grote afstanden tussen locaties en de beperkte sociale controle. 

Onder leiding van het Interventieteam Maas & Leijgraaf (IML) gingen vertegenwoordigers van de betrokken organisaties in gesprek met ondernemers en bewoners over veiligheid, signalen van ondermijning en mogelijke zorgen.

Volgens burgemeester Hans van der Pas bieden deze gesprekken waardevolle inzichten en dragen ze bij aan een betere samenwerking tussen ondernemers, inwoners en overheid.

Ondernemers reageerden volgens de gemeente positief op de bezoeken en de mogelijkheid om ervaringen en vragen te bespreken. De gemeente wil dergelijke actiedagen vaker organiseren om het contact met het buitengebied te versterken en signalen van criminaliteit vroegtijdig op te vangen.

Binnen het IML werken de politie, de gemeenten Maashorst en Land van Cuijk en de Omgevingsdienst Brabant-Noord samen aan de aanpak van ondermijnende criminaliteit.