‘Het draait in De Ideeënfabriek om delen en ontmoeten’

18 dec 2023, 11:56 Interview
Foto: Debbie Vermeeren
Afbeelding

Ze is samen met haar broer en zus familieaandeelhouder van schoonmaakgigant CSU. Maar bovenal is Mirjam van Lamoen de drijvende kracht achter De Ideeënfabriek, dat ondernemende creatievelingen een inspirerende werkplek biedt. En dat inmiddels alweer 12,5 jaar. We spreken uitgebreid met deze gepassioneerde Udense ondernemer in het hart van haar Ideeënfabriek. “Het draait hier om delen en ontmoeten.”

Mirjam, gefeliciteerd met het jubileum. Hoe is De Ideeënfabriek ontstaan?
“In 2007 opende ik samen met mijn compagnon Geert Heikoop bedrijfsverzamelgebouw The Office, niet te verwarren met d’n Office, in het voormalige PNEM-gebouw. Daar zaten we met ons bedrijf Applepie en een aantal andere communicatie-, creatie- en innovatiebedrijven onder één dak. Toen we op zoek moesten naar een nieuwe locatie vonden we een pand aan de Loopkantstraat. De koop was zo goed als rond, toen de gemeente ons benaderde of wij geen rol wilden spelen in de creatie van een nieuwe communicatie/creatiehub. Daarbij viel ons oog op de voormalige Philips-fabriek. Dus daar gingen we kijken.”

En dat was liefde op het eerste gezicht?
“Nou, toen wij hier kwamen was het één grote, open ruimte. Een vieze fabriekshal, met verfstraten en zonder kantoren. Maar tegelijkertijd zó gaaf. We besloten ervoor te gaan. De koop van het pand aan de Loopkantstraat droegen we over aan de gemeente en wij kochten de oude Philips-fabriek van hen. Dáár moest De Ideeënfabriek komen. Onze architect kwam met het idee van een ruim hart middenin de fabriek, met aan de buitenzijde alle kantoren. Dat bleek een schot in de roos!”

Hoe ontwikkelde De Ideeënfabriek vervolgens?
“In het begin waren alleen bedrijven op het gebied van communicatie/creatie/innovatie welkom. Dat hebben we langzaamaan losgelaten. Inmiddels zitten hier heel verschillende bedrijven, en we hebben een regionale functie. Toen de gemeente een plek zocht om starters te huisvesten, huurden zij van ons een kantoor, wat zij weer doorverhuurden aan startende ondernemers. Toen dat eenmaal liep is de gemeente er als tussenpersoon uitgegaan. We zien de bedrijven ontwikkelen. Als ze meer personeel aannemen, kunnen ze eenvoudig binnen ons pand verhuizen naar een groter kantoor. Dat gebeurt volop. Qua grootte variëren onze bedrijven tussen de 1 tot 30 medewerkers. En sinds 2019 bieden we Babylon, een hele gave flexwerkplek.”

We bedachten 12,5 jaar geleden een huurmodel dat nu nog steeds werkt

Wat is het geheim van het succes?
“Delen en ontmoeten. Door de gekozen opzet kom je elkaar vaak tegen. Tussen de bedrijven onderling hangt er een collegiale sfeer, ook al zijn het soms concurrenten. We hebben 12,5 jaar geleden een huurmodel bedacht dat vandaag de dag nog steeds werkt. Je betaalt voor je eigen kantoorruimte die je mag inrichten op de manier zoals jij dat wil. Wij zorgen voor de vloerbedekking, elektra en de heerlijke lunch in het Ideecafé. Voor de rest: voel je thuis. Daarnaast hoef je in jouw kantoor geen overlegruimtes te faciliteren; die zijn verspreid over de fabriek beschikbaar. En wij zorgen ervoor dat de receptie en het café altijd bemand zijn. Op facilitair gebied is alles geregeld.”

Waarom kiezen bedrijven voor De Ideeënfabriek?
“De helft omdat ze andere mensen willen ontmoeten; ze zoeken kruisbestuiving. De andere helft vanwege alle faciliteiten. We willen een zakelijke ontmoetingsplek zijn. Het enige wat wij niet kunnen bieden is opslag- en maakruimte. Gelukkig kunnen bedrijven die daar naar op zoek zijn terecht in andere bedrijfsverzamelpanden die in de loop der jaren in Uden zijn ontstaan. Het contact is prima, soms verwijzen we bedrijven naar elkaar door.”

Cor van der Heijden, de oprichter van CSU, is je vader. Is ondernemen er bij jou met de paplepel ingegoten?
“Ja, maar aanvankelijk koos ik helemaal niet voor het ondernemerschap. Ik werkte jarenlang in loondienst. Toen ik 36 was, ik had inmiddels drie kleine kinderen, wilde ik flexibel zijn en besloot om voor mezelf te beginnen. Zo kon ik er voor mijn kinderen zijn én de klussen doen die ik leuk vond. Uit mijn eigen bedrijf Het Regelbureau is later CLAP ontstaan. Samen met Geert Heikoop (in april overleden, red.) heb ik vervolgens The Office opgezet. We hebben toen al onze activiteiten gebundeld, een eigen uitgeverij opgezet en een communicatiebureau in Eindhoven overgenomen. Op een gegeven moment hadden we een groep van vier bedrijven op het gebied van communicatie en media, plus De Ideeënfabriek.”

Maar uiteindelijk deed je daar weer afstand van?
“Ik heb altijd een hart gehad voor facilitair. Geert en ik hebben toen de balans opgemaakt, waarbij hij zich meer ging richten op Applepie en de communicatiebedrijven, en ik op De Ideeënfabriek en op CLAP. Toen is er ook een scheiding in aandelen gekomen en waren we geen partners meer. Ik ben nog een aantal jaren managing partner van CLAP gebleven, maar heb onlangs mijn aandeel overgedragen aan mijn compagnon Sjoerd Bouw. De Ideeënfabriek run ik inmiddels samen met Ramon ten Tije. Hij had al een eigen bedrijf: Flexado, een platform om virtuele kantoren te boeken. Daar ben ik sinds twee jaar medeaandeelhouder van. In Nederland zijn we zelfs de grootste op dit gebied. De exploitatie van De Ideeënfabriek hebben we ondergebracht bij Flexado Group. De Ideeënfabriek zien we als de fysieke uitwerking van wat we wereldwijd verkopen via Flexado. Mijn focus ligt op de fabriek, die van Ramon op Flexado. We overleggen wel continu samen over de strategie. Dus weer een samenwerking; dat is waar ik altijd naar op zoek ben.”

Lijk je als het om ondernemen gaat op je vader?
“Nee, mijn vader is qua ondernemen een heel ander type dan ik. Hij is heel warm en menselijk ingesteld, maar tegelijkertijd heel directief. Zoals hij het in zijn hoofd heeft, gebeurt het ook. Ik ben veel meer van het overleggen. Eerst even afstemmen voordat er een besluit wordt genomen.”

Naast De Ideeënfabriek en Flexado ben je samen met je broer en zus familieaandeelhouder van CSU Holding.
“We zijn opgegroeid met CSU; groen bloed stroomt bij ons door de aderen. Dat doe je niet zomaar van de hand. Maar we hadden alle drie niet de ambitie om een operationele rol binnen het bedrijf te vertolken. Vergis je niet, er werken inmiddels in totaal 28.000 mensen. We bemoeien ons wel met de strategie. Zes keer per jaar hebben we een bijenkomst met de directie en de raad van commissarissen. Dan worden we bijgepraat en maken we keuzes.”

Jullie bezitten met z’n drieën twee derde van de aandelen, wie heeft de overige aandelen in bezit?
“Onze mensen; de directie en het management. Toen we instapten wilden we dat alleen doen als het management er ook in gelooft. Doordat onze mensen ook een aandeel bezitten, hebben we dezelfde focus: het bedrijf op de lange termijn winstgevend houden. Als dat goed is voor het bedrijf houden we het graag in de familie, en gaat het op termijn door naar de volgende generatie. Als het beter is om een andere afslag te nemen, dan moeten we dat doen.”

Ik vind onze mensen belangrijker dan winstmarge

Staan mensen in jouw ondernemerschap centraal?
“Ja, ik vind onze mensen belangrijker dan winstmarge. Als we goed voor onze mensen zorgen, of dat nu de huurders en gasten in De Ideeënfabriek of medewerkers van CSU zijn, dan komen ze altijd terug. Natuurlijk, je moet winst maken om bestaansrecht te hebben. Maar ik investeer liever om te verbeteren dan niet vooruit kijken en de winst te cashen. Uiteindelijk betaalt dat zich altijd terug.”

Wat wil je in de komende 12,5 jaar bereiken?
“In De Ideeënfabriek bieden we aan zo’n vijftig bedrijven hun eigen kantoor, in totaal hebben zo’n 175 mensen hun werkplek bij ons. Ik hoop dat we met De Ideeënfabriek relevant blijven voor de markt. Dat doen we door altijd in gesprek te blijven met huurders of medewerkers. Ik wil weten wat er speelt en wat er leeft. Ik ben daarom elke dag in De Ideeënfabriek en heb er mijn eigen kantoor. En iedereen mag altijd binnenlopen, geen probleem. De grote lijnen kunnen alleen kloppen als de details goed zijn. Zonder dat het over de top op high-end moet zijn.”

Mirjam van Lamoen (55) is dochter van CSU-oprichter Cor van der Heijden. Ze volgde opleidingen op het gebied van toerisme en communicatie, waarna ze tot haar 36ste in loondienst werkte. Ze stond vervolgens mede aan de wieg van verschillende communicatiebedrijven, waaronder CLAP. In 2011 startte ze samen met wijlen Geert Heikoop De Ideeënfabriek: het bedrijfsverzamelcomplex in de oude Philips-fabriek in Uden.