Oss past reclamebeleid in openbare ruimte aan

17 mrt 2025, 14:07 Algemeen
Afbeelding

De gemeente Oss past het reclamebeleid in de openbare ruimte aan. De driehoeksborden rondom lantaarnpalen verdwijnen, net zoals de ‘Welkom in Oss’-borden. Ook worden de abri’s in bushokjes aangepast. In plaats hiervan worden er vrijstaande reclamevitrines, deels met LED-scherm en onverlichte A0-displays aan lichtmasten geplaatst. 

De huidige situatie rondom reclame-uitingen is volgens wethouder Dolf Warris niet meer van deze tijd. “We kiezen nu als gemeente voor moderne, elektronische reclameborden waarmee je reclame snel kunt verspreiden, aanpassen en verwijderen.” De digitale borden bieden daarnaast de mogelijkheid om inwoners van Oss te waarschuwen tijdens calamiteiten, zoals een brand. 

De verantwoordelijkheid voor het plaatsen en onderhouden van de nieuwe reclameborden wordt uitbesteed aan een extern bedrijf. Dit levert de gemeente niet alleen kostenbesparingen op, maar ook extra inkomsten. De exploitant betaalt de gemeente periodiek een bedrag voor het mogen verhuren van de reclameruimte.