‘Taboes spelenderwijs bespreekbaar maken’

wo 24 apr, 12:12 De starter
Foto: THOMAS SEGERS
Afbeelding

Wat begon als een schoolopdracht is uitgegroeid tot ‘serious business’. Eveline van Loon bedacht twee jaar geleden een spel - Brokko - om taboeonderwerpen op een luchtige manier bespreekbaar te maken. Ze ging er na haar HBO-studie samen met vriendin Yvi Pullens mee verder en met succes: in januari leverden ze de eerste serie spellen aan de Rabobank.

Hoe kwamen jullie op het idee van Brokko?
“Gamification beïnvloedt je gedrag zonder dat je het doorhebt. Ik merkte dat het heel erg interessant is om gamification te koppelen aan sociale vraagstukken. Brokko zorgt ervoor dat mensen het gesprek aangaan over taboeonderwerpen, zoals geld, relaties en drugs.”  

Hoe is de Rabobank bij jullie terechtgekomen?
“Rabobank was vooral geïnteresseerd in de financiële aspecten die aan bod komen. De bestelling was belangrijk omdat die ons de kans gaf om Brokko, wat ‘blut’ betekent in straattaal, daadwerkelijk te realiseren.”

Hebben jullie het spel helemaal zelf bedacht?
“Het spelmechanisme bestond al. Maar de inhoud, context, vorm en vormgeving is door ons bedacht. Dat vind ik overigens het lastige aan ondernemen: wanneer is het product klaar om het op de markt te brengen? Voor je gevoel is het nooit écht af.”

Is BrokkoGames een fulltime baan voor je?
“Nee, ik doe nu een Master Business Administration aan de Radboud Universiteit. Het voordeel daarvan is dat ik inzichten die ik op school direct kan toepassen in mijn eigen bedrijf. Bijvoorbeeld om de grenzen van onze eigen organisatie te bepalen, en niet alles zelf te willen doen. Daarom hebben we de vormgeving van Brokko uitbesteed.”

Blijft het alleen bij spellen?
“Nee. We bieden ook workshops en trainingen op het gebied van gamification en serious gaming. En we willen apps ontwikkelen voor het trainen van vaardigheden en het bevorderen van gedragsverandering. Bedrijven kunnen daar veel meer uit halen dan ze zelf denken.”

Wat zijn de plannen met Brokko?
“In de loods bij mijn vriend thuis staan pallets met Brokko opgeslagen, dus we kunnen even vooruit. We willen het spel niet alleen aan bedrijven, maar ook graag aan consumenten gaan verkopen. Want Brokko is té mooi om te laten liggen.”

brokkogames.nl

Afbeelding