Tom Muskens: ‘We zijn eigenlijk weer op nul begonnen’

vr 26 apr, 15:38 Interview
Foto: THOMAS SEGERS
Afbeelding

De wereld van Tom Muskens kwam op 6 september op zijn kop te staan, toen een klant met volle vaart door zijn wasstraat The Carwash aan de Kantsingel in Oss reed. Videobeelden van het voorval gingen de hele wereld over. Gelukkig raakte niemand gewond, maar de wasstraat was compleet geruïneerd. Tom zat niet bij de pakken neer en ging vol aan de bak om The Carwash weer in bedrijf te krijgen. “Er was een moment dat ik dacht: gaat dit nog wel goedkomen?”

Relaxte dag
“Het was een hele relaxte dag. Rond vier uur ‘s middags stond Ik op het stofzuigerplein te praten met mijn broer en een relatie van hem. Toen zag ik ineens die BMW door de wasstraat voorbij racen. Ik riep nog ‘remmen!’, maar het was te laat. Hij bleef maar gas geven en reed op een gegeven moment 60 tot 70 kilometer per uur. Aan het einde van de wasstraat schoot hij een fietspad en de Kantsingel over en kwam in het groen tot stilstand. We belden direct 112 en de hulpdiensten waren snel ter plekke. Die hebben de chauffeur, een man van 88, uit de auto geleid. Gelukkig had hij maar een paar schrammetjes. Een passerende fietser kon net op tijd stoppen. En onze medewerkster, die opzij moest springen, was ook ongedeerd. Het had allemaal veel erger kunnen aflopen. De auto, die was total loss.”

Repareren of vervangen?
“Na het ongeval gingen we natuurlijk direct dicht en begonnen we met het opnemen van de schade. De verzekeringsmaatschappij kwam al de volgende dag een kijkje nemen. Ik wist direct dat we langere tijd dicht zouden moeten blijven. Beschadigingen door doorschietende auto’s hebben we heus wel vaker meegemaakt, maar zo erg…dat was ongekend. Al snel bleek dat de machines zo beschadigd waren dat we die het beste konden vervangen. Repareren had gekund, maar rvs is een hard, scheurgevoelig materiaal. Je loopt dan het risico schade over het hoofd te zien. Wij willen op een veilige manier auto’s wassen en dat onze klanten vertrouwen hebben in onze wasstraat. De veiligheid mag geen moment ter discussie staan. Mijn visie dat de beschadigde portalen vervangen moesten worden werd echter niet gedeeld door de schade-expert.”

Een kleine maand na het ongeval hakten we zelf de knoop door

Knoop doorgehakt
“Wat volgde was een lang en moeizaam proces. Na het opnemen van de schade gingen we aan de slag met het aanvragen van offertes en overleggen met de verzekeringsmaatschappij en adviseurs. Die waren niet makkelijk te overtuigen van de noodzaak om de beschadigde delen te vervangen. Een kleine maand na het ongeval hakten we zelf de knoop door. Toen we dat besluit namen hadden we nog geen cent van de verzekeringsmaatschappij gezien. Gelukkig is mijn vader via Brushcom al heel lang actief in de carwashbranche. Daardoor kennen we veel toeleveranciers. We kozen ervoor om om opnieuw fors te investeren en een volledig nieuwe machine te kopen bij een Duitse leverancier. Een professioneel team van de fabrikant heeft de wasstraat vervolgens compleet opgebouwd. Ik ben ervan overtuigd dat dit momenteel de beste machine op de markt is. En de borstels, die komen natuurlijk uit Oss.”

Frustrerend
“Het was enorm frustrerend om de zaak zo lang te moeten sluiten. Ook de medewerkers waren het op een gegeven moment helemaal zat. We hebben iedereen zoveel mogelijk aan het werk gehouden. Auto’s wassen ging niet, maar wel tal van andere klussen moesten gedaan worden, zoals opruimen en schoonmaken. En een aantal mensen zijn tijdelijk bij Brushcom aan de slag gegaan. Er bleven wel wat vrije uurtjes over, so be it. Op één persoon na is iedereen gelukkig in dienst gebleven. Gedurende de sluiting hadden we natuurlijk geen inkomsten. Abonnementen hadden we on hold gezet. De verzekering is ons wel tegemoetgekomen in de gederfde inkomsten, maar wat we terugkregen was een minimaal bedrag. De potjes die we in de afgelopen jaren hadden opgebouwd, moesten we herinvesteren. We zijn wat dat betreft weer op nul begonnen. We hadden geluk dat we voldoende vet op de botten hadden.”

Er was een moment dat ik dacht: ‘gaat dit nog wel goedkomen?

Weer open
“Ik heb eigenlijk nooit slapeloze nachten. Maar ik moet bekennen dat er na 6 september toch één heb gehad.  Financieel kwam de bodem van de geldkist in zicht, terwijl er nog heel veel zaken moesten gebeuren. Op een gegeven moment was ik er ook wel klaar mee. Het proces om een nieuwe wasstraat te bouwen is heel leuk, maar ik zie liever klanten in de wasstraat en op ons interieurplein. Daar ben ik ook ondernemer voor. Ik was dolblij toen het klaar was. We gingen net voor Kerst open, altijd een drukke periode bij ons. Het was heerlijk om te zien dat alles weer liep. En dat veel klanten de weg naar ons bedrijf terug wisten te vinden.”

Finetunen
“De nieuwe wasstraat draait inmiddels op volle toeren, hoewel het een kwestie blijft van finetunen. Het wasresultaat verbeteren we door het aanpassen van de borsteldruk of door meer of minder water en shampoo te gebruiken. We zijn als eerste in Nederland begonnen met het wassen met een shampoo op basis van eiwitten. Dat is een lastig proces en ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt met die keuze. In theorie kunnen we hiermee schoon water terug leveren; de shampoo bevat namelijk een reinigende bacterie en is veel duurzamer en beter voor mens en machine. En belangrijk is natuurlijk ook een zo schoon mogelijk resultaat. Want de auto moet natuurlijk wel glimmen.”

Vooruitkijken
“Ik heb nu alles weer draait echt het gevoel dat een vervelende periode is afgesloten. Door fors extra te investeren hebben we het goed voor elkaar en kunnen we opnieuw beginnen. Ik denk er af en toe nog wel aan terug, maar ik kijk liever vooruit. Er liggen nog wel een paar uitdagingen, maar ik zie de toekomst van onze wasstraat positief tegemoet. En als ik er nog een positieve draai aan kan geven: we hebben nu een betere wasstraat dan ooit tevoren.”

Afbeelding
Afbeelding